Comunicare -Presa • Business info
#flashinfo, 27 martie. Bune practici de management la distanță
După izbucnirea crizei sanitare în lume, aplicațiile pentru videoconferințe au crescut semnificativ : + 35% în primele două săptămâni din martie vs aceeași perioadă în 2019, dintre care peste 50% sunt generate de Zoom. De altfel, acțiunile Zoom au crescut cu 50% doar în această lună, devenind cea mai importantă aplicație pentru comunitatea de business.
Un studiu din 2019 arată că 66% din companii permiteau munca de acasă și doar 16% implementaseră această practică în proporție de 100%. Astăzi, situația s-a inversat complet și este posibil ca munca de la distanță să devină o normalitate pentru majoritatea companiilor, chiar și după încetarea crizei sanitare.
Lucrul de acasă/ la distanță prezintă câteva avantaje bine cunoscute : mai mult focus pe taskuri, un mediu de lucru mai familiar, program flexibil, economisirea timpului de transport, work life balance, etc. Sunt însă și câteva dezavantaje, mai ales atunci când suntem constrânși să lucrăm de acasă pe termen lung : motivație, autonomie, infrastructură tehnică instabilă, dificultate de a avea feedback rapid, dificultate de a avea o disciplină, procese de comunicare/ decizie incomplete, absența interacțiunii care poate duce la o scădere a empatiei și a toleranței, timpul lung petrecut în videoconferințe, etc.
Managementul devine o provocare pentru a asigura productivitatea, engagementul și învățarea în echipă.
Pentru productivitate, experiența companiilor din IT, care sunt mai familiare cu aceste metode, validează o serie de instrumente devenite astăzi celebre : Slack, Trello, Zoom, care au devenit sfânta treime a lucrului de la distanță, mai ales pentru antreprenori și companii mici. Soluțiile complexe dezvoltate de branduri renumite (Microsoft, Cisco, etc.) vin și ele cu formule accesibile companiilor mici și mijlocii, iar challenge-ul devine mai degrabă integrarea acestor soluții decât accesibilitatea lor. Pentru mai multe resurse pentru lucrul de la distanță, Tech Against Coronavirus ne prezintă o listă cu referințe către aplicații și servicii recomandate.
În ceea privește engagementul și învățarea, lucrurile sunt însă mai complexe, iar managerii au nevoie să își schimbe rutinele de lucru pentru a asigura coeziune, transparență și echitate în echipele cu care lucrează.
Nevoiți să găsească noi modalități pentru desfășurarea activității: transmiterea informației și a mesajelor într-o rețea omogenă, împărțirea sarcinilor de lucru într-un mod echitabil, rezolvarea conflictelor de la distanță, păstrarea unui sipirit de echipă, lupta impotriva sentimentului de izolare, ei sunt, în același timp, responsabili de utilizarea eficientă a instrumentelor de comunicare și de lucru la distanță. În ajutorul lor vin companii și specialiști care creează strategii de digital learning care să susțină transferul de cunoștințe și competențe noi, dar care să și creeze o oportunitate de reformatare a modelului de dezvoltare organizațională.
În același timp, managerii se confruntă și cu o schimbare de postură în interacțiunea cu echipele – carisma, încrederea, capacitatea de a menține un spirit de echipă capătă un înțeles diferit. Pentru a înțelege care sunt diferențele profunde între un manager de proximitate și unul la distanță și pentru a avea cel mai bun mod de utilizare a instrumentelor disponibile (de conectare, de reporting, de animare, etc.), vă invităm să urmăriți cursul online „Postura și competențele unui manager la distanță” oferit gratuit de ESCP Business School în parteneriat cu Skill First.