Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe
Renault 5 întruchipează conceptul de Voiture à vivre
Monica Ioniță
Renault e în Romania de peste 2 decenii si jumătate, de 25 de ani, spune-ne, te rog, ce s-a schimbat de când Renault a venit în România, atât la nivel de business, dar și cum arată industria auto astăzi, în țara noastră.
Cecilia Tudor
În primul rând, merci pentru prezentare, foarte drăguț.
S-au schimbat foarte multe și aș începe prin a spune că prezența grupului Renault este foarte importantă, nu doar pentru economia din România, dar mai ales pentru angajații din țară.
Prezența grupului e legată cumva de întreg lanțul valoric al activității din zona de automobile și are un efect prin activitățile pe care tocmai le-ai citat – design, fabricație, logistică, comerț și financiar, furnizori..
Are un efect multiplicator în cadrul economiei și datorita rețelei de furnizori care este răspândită în toată țara.
Lăsând la o parte cifra de afaceri, care este una impresionantă, peste 5 miliarde de euro, și o pondere de peste 2% din PIB -ul economiei, faptul că suntem prezenți la nivelul întregii țări, ajută la creșterea economică și contribuie astfel la dezvoltarea tuturor zonelor din România.
Ca să îți dau niște cifre, pentru că ai vorbit despre angajații Grupului Renault, cei 12 500.
Fiecare loc de muncă pe care îl creează grupul, generează alte 10 locuri de muncă în industria orizontală, ceea ce înseamnă enorm. Cei 1500 de furnizori ai noștri pe care îi avem la nivel național angajează 150 000 de salariați – ca să îți dai seama de dimensiunea pe care grupul Renault o are în România, dar și de contribuția lui la un ecosistem care face ca economia să funcționeze și, totodată, la echilibrul pe care îl menține, doar amintind aceste cifre.
Am vorbit despre grupul Renault în România și despre activitățile pe care le derulează. Mă întorc la activitatea pe care eu o reprezint, comerțul, și la brandul pe care îl reprezint.
Cum bine ai spus, grupul, prin cele 2 mărci, reprezintă o cotă foarte importantă din piața din România. Dacia este lider de piață, urmată la mărcile importate de marca pe care eu o conduc, de Renault.
Acest lucru nu s-a întâmplat doar anul acesta, este o performanță pe care o repetăm în fiecare an, în ultimii 3 ani.
Marca Renault a fost lider pe piața de vehicule din România, ceea ce nu este puțin lucru. Trăim într-un mediu concurențial, indiferent de domeniu, dar, în industria auto, an de an, lucrurile sunt din ce în ce mai competitive, din două motive: faptul că toți producătorii care activau până acum vin cu game performante, concurența este din ce în ce mai puternică – am traversat o perioadă de COVID și am asistat în ultima vreme la sosirea mărcilor chineze pe piața din Europa care tensionează cu atât mult situația pe piețele din Europa.
Revenind la piața din România, Renault este lider de 3 ani pe piața de vehicule și aș vrea să punctez acest lucru, este lider pe piața de vehicule utilitare, de 4 ani. Nu e puțin lucru, avem o gamă extraordinară de vehicule cu care ne adresăm economiei românești.
Întreprinzătorii sunt, până la urmă, motorul economiei, de aceea am acordat o atenție deosebită și foarte punctuală dezvoltării acestei game, iar anul acesta am schimbat toată gama de vehicule utilitare.
Deci am fost campioni 4 ani, lucrul asta ne obligă să fim campioni cu o gamă extraordinară și de-acum încolo.
Monica Ioniță
Felicitări!
Cecilia Tudor
Mulțumesc! Aș vrea să felicit și echipele mele, asta mi se pare cel mai important.
Monica Ioniță
Pentru că vorbești de echipe, o sa mă îndrept către capitalul uman care este forța motrice, este motorul. Avem inteligența artificială care ne amenință sau nu ne amenință. Cum vezi tu un angajat din viitor atunci când te gândești la capitalul uman pe întreg lanțul valoric de producție și construcție a unei mașini?
Cecilia Tudor
Referitor la inteligența artificială, vorbim din ce în ce mai mult public pentru că noi, ca și consumatori, am început să o utilizăm foarte mult în ultima vreme. Deci cumva, o mare parte din căutările noastre s-au mutat din google, de pe site-uri, ne e mult mai ușor să căutăm lucruri în aplicațiile IA.
Nu e o noutate pentru grupul Renault, de altfel. Inteligența artificială este folosită de foarte mult timp și aș numi două activități care sunt primordiale în esența grupului.
În fabricație, toate uzinele grupului, inclusiv uzina Dacia de la Mioveni, sunt conectate între ele. Avem un sistem care colectează – vă dați seama de dimensiunea datelor pe care le colectează, de la toate uzinele din lume – apoi le procesează cu IA, cu celebra machine learning, și reușim să facem o mentenanță predictivă, în sensul că, din prelucrarea acestor date reiese dacă piesele sunt disponibile. Reușim ca funcționarea uzinelor să fie una lină și să anticipăm orice posibilă acțiune care ar putea să ducă la oprirea sau încetinirea unei uzine.
A doua activitate ar fi zona de supply chain, de logistică, unde programarea și încărcarea, indiferent că vorbim de piese de schimb sau de vehicule, se face cu ajutorul IA pentru a optimiza traseele și gradul de încărcare.
Dacă vorbim despre vehicul, de mașinile pe care le folosim, aș aminti parteneriatul cu google și celebrul OPEN AI care este disponibil în toate mașinile Renault și care a făcut din experiența la condus o plăcere. Practic, îți replică telefonul pe sistemul mașinii și atunci te simți în universul tău.
Aș face o paranteză. Până la urmă, Renault este creatorul conceptului de Voiture à vivre, în 1980, și cred că Renault are o legitimitate în a merge mai departe pe drumul acesta și de a crea mașini care, pe lângă caracterul lor funcțional, de a ne duce din punctul A în punctul B, oferă utilizatorului un alt tip de experiență.
Și aici nu mă refer doar la spațiu, la ambient, ci și la zona asta de conectivitate, la modul în care mașina se conectează la utilizator. Mașina conectează utilizatorul la mediul ambiant prin faptul că schimbă date. Atunci, toate aceste lucruri înglobează IA.
IA nu mai e cumva un deziderat, un loc în care ne dorim să ajungem, ci, dimpotrivă, este un ajutor, o unealtă care, la un moment dat, cred că va sta la baza tuturor activităților în cadrul grupului.
Monica Ioniță
E acolo.
Cecilia Tudor
O simțim în fiecare zi. Eu sunt un utilizator constant de AI și cred că mă perfecționez în fiecare zi.
Este important să adaug, poate noi în comerț sau în funcție de activitatea sau profilul fiecăruia, suntem cumva forțați să fim conectați la ce apare nou.
În cadrul grupului, tocmai pentru a facilita accesul și utilizarea IA, de la finalul anului trecut s-a lansat un amplu proiect de formare din care toți angajații companiei vor urma cursuri foarte aplicate de IA, tocmai pentru a-i ajuta să folosească mai ușor și mai corect funcționalitățile pe care le oferă AI.
Monica Ioniță
Grupul, industria auto, în sine, este una dintre industriile cheie pentru tot ce înseamnă tranziția către o economie mai verde. Cum abordează compania zona de sustenabilitate, la nivel legislativ, cum vă poziționați și unde sunteți astăzi?
Cecilia Tudor
Este o problemă zona de reglementare care are impact enorm asupra domeniului auto. Cred că, de altfel, zona auto este cea mai impactată de tranziția verde.
În 2025, implementarea regulamentului CAFE care include reglementări severe legate de emisiile de CO2, au făcut cumva ca producătorii auto să își țină un pic respirația și să pornim la drum luând în considerare aceste reglementări.
Aceste reglementări obligă vânzătorii din Europa să vândă la 4 mașini termice o mașină electrică, ceea ce nu e puțin lucru. Deci un sfert din mașinile vândute ar trebui să fie electrice ca să respectăm reglementările CAFE.
Acest lucru vine în contextul în care producătorii din China țintesc din ce în ce mai mult piața europeană și, deși vânzarea de vehicule electrice care vin din China a fost reglementată, vânzarea de vehicule hibride nu este reglementată. Și astfel s-au orientat cumva către această motorizare de vehicule hibride.
Pentru a aduce un pic de context, unde ne situăm în general la nivel de Europa și ce s-a întâmplat. Este un lucru care complică foarte mult viața producătorilor. Bineînțeles că se contribuie la calitatea vieții.
Cum ne-am adaptat noi, cum s-a adaptat grupul și, special, Renault, la aceste reglementări.
Renault e pionier pentru vehiculele electrice, este printre primii constructori.
Acum mai mult de 10 ani număram pe degete constructorii care se implicaseră în cercetarea și dezvoltarea de vehicule electrice, iar astăzi, toți au în gamă hibride. Renault a făcut o alegere înțeleaptă, în sensul că noua gamă Renault are două laturi, două picioare le-aș numi. Suntem oameni, avem un picior pe care vindem vehicule electrificate, aici vorbesc despre motorizări hibride și mild hybrid și, firește, o gamă de vehicule electrice care a început cu mulți ani în urmă, dar din 2022, de la lansarea Megane e-tech și care în anul respectiv a avut un real succes - în România, cel puțin, n-aș zice o surpriză, pentru că ne așteptam, știind ce poate mașina, cum arată, cum a fost construită, ne așteptam la acest succes – dar faptul că piața a confirmat și că în anul respectiv, aproape 1000 de clienți au ales să cumpere o mașină electrică de la Renault, a contat foarte mult și ne-au confirmat previziunile noastre.
Pornind de la Megane e-tech, o mașină 100% electrică, am lansat progresiv mașini electrice. Anul trecut, am lansat Scenic care a câștigat titlul de Mașina anului, iar la finalul anului trecut am lansat Renault 5 despre care cred că ați citit în presă, este o mașină extraordinară.
Renault 5 întruchipează conceptul de Voiture à vivre.
Ca o paranteză, am fost anul trecut la drive teste la Nisa împreună cu presa din România. Dacă nu participam și mi-ar fi povestit cineva, n-aș fi crezut, ce impact a avut condusul mașinilor pe străzile de la Nisa și în zona aceea.
A fost impresionant, oamenii te opreau la semafor și spuneau – hai să vedem și noi în interior, vrem să îi facem poze, arătați-mi câteva funcționalități. A fost extraordinar, inclusiv presa ne-a spus că nu au mai văzut la o lansare un astfel de efect pe care o mașină poate să îl aibă la momentul de drive test, să fie atât de vizibilă în trafic.
Renault 5 va fi văzută pe străzile din România începând cu luna martie.
Abia aștept, sincer! Să vedeți o mașină extraordinară în niște culori vii, frumoase, și aș mai adăuga că e un lucru rar care se întâmplă în industria auto.
Renault 5 a câștigat la începutul anului din nou Car of the Year pentru 2025, asta înseamnă că pentru 2 ani consecutivi, marca Renault a luat premiul Coty pentru o mașină electrică de segmente diferite.
Asta certifică sau vine să încununeze o muncă de sisif pe care au făcut-o inginerii, echipele de comunicare și de marketing.
Aș mai spune un lucru despre Renault 5, ca Voiture à vivre.
Nu știu dacă ai reușit să îl vezi - la finalul anului, pe Prime Video, a apărut un film Anatomy of a comeback. Vă recomand să îl vedeți, prezintă modul în care grupul Renault și-a revenit din 2021 și cum am ajuns astăzi la a avea o gamă atât de competitivă și atât de prietenoasă cu mediul.
Este prima oară în industria auto când un model prezentat publicului larg se face în cadrul unui film.
Este un film interesant, îl recomand pentru a vedea cum o marcă reușește să își revină dintr-un punct sensibil și să ajungă la performanța pe care o are astăzi într-un timp foarte scurt.
Monica Ioniță
Este o poveste foarte frumoasă care în continuare are multe de spus. Vă doresc să vă mențineți pe podium pentru că podiumul ține cu voi în continuare și te mai așteptăm cu vești despre industrie și despre produsele noi pe care le veți lansa.
Cecilia Tudor
Voi veni cu drag, pentru că lansăm multe modele, așa că aștept doar invitația.
Cecilia Tudor are peste 20 de ani de experiență la Renault, în Romania, în comerț, marketing și comunicare pentru mărcile Dacia și Renault. A condus, pe rând, departamentele de Distribuție Comercială, Vânzări Rețea Renault, Vânzări Vehicule Electrice - Vehicule de Ocazie - Vehicule Utilitare și două direcții cheie, Vânzări Speciale pentru Renault Commercial Roumanie și Comunicare și CSR. În 2021, Cecilia a devenit Managing Director Renault South Eastern Europe, rol din care coordonează activitatea pentru marca Renault la nivelul Clusterului din SEE. Este absolventă a Academiei de Studii Economice din București. Ai studii postuniversitare în cadrul Institutului Universitar Profesional din Clermont Ferrand (Franța) și ai urmat un Program de Management Executiv la ESCP Business School Europe.
Despre Renault Group
În România, Renault reunește toate activitățile care presupun construcția unui automobile ceea ce a condus totodată la o perfomanță economică susținută, dar și la o varietate de meserii precum studii client, design, inginerie, testare, fabricație, logistică, comerț, servicii de business, post-vânzare și finanțare.
Grupul e lider cu ambele mărci, atât cu Dacia, cât și cu Renault, pe piața locală, iar la povestea grupului Renault contribuie 12 500 de angajați prin produsele și profesionalismul lor.