Sebastien Demichelis, Director General Adjunct Groupama România

Ne reducem amprenta directă de carbon, analizăm investițiile, avem 1 miliard de investiții

Groupama este în România de 15 ani, nu? Sectorul asigurărilor și sistemul bancar în ansamblu generează aproximativ 15% din totalul investițiilor făcute de Franța în România, adică 10,5 miliarde de euro (cifre actualizate la finalul anului 2022). Ce s-a schimbat de când Groupama a ajuns în România? Și cum credeți că arată mediul de afaceri astăzi? 

Groupama a venit în România în urmă cu aproximativ 15 ani, prin achiziția a 3 companii.  

Așadar, primele perioade ale Groupama aici au presupus o muncă importantă de fuziune și integrare a acestor companii diferite.  Multă muncă de dezvoltare a afacerii, cu o strategie foarte clară pe care am    păstrat-o din toată acea perioadă, care consta în a deveni asigurătorul preferat al românilor.  Acest lucru este foarte important pentru noi, deoarece Groupama este o companie mutuală. Este o companie care nu are acționari, o companie care în Franța aparține clienților săi, fermierilor care au fondat fondurile acum mai bine de 100 de ani.  

Clienții sunt în centrul preocupării noastre. Prin urmare, am vizat să devenim asigurătorul preferat, mai degrabă, decât profitabilitatea. Este ceva foarte înrădăcinat și este ceva care ne-a unit cu adevărat în ultimii 15 ani.  

Groupama a trecut prin perioade mai mult sau mai puțin complicate. 

Piața asigurărilor a cunoscut perioade care au fost oarecum afectate de falimentele companiilor care vindeau în pierdere și nu și-au putut onora angajamentele.  Datorită calității noastre, care a fost recunoscută și apreciată de clienți, am avut ocazia să ne dezvoltăm și să preluăm o cotă de piață care astăzi este de 20% în România, astfel că piața asigurărilor reprezintă aproximativ 4 miliarde de euro. În ceea ce privește cifra de afaceri pe an, este destul de scăzută în comparație cu țările vecine.  

Când ne uităm la ceea ce reprezintă această piață în raport cu produsul intern brut (PIB), suntem la 1,2% în ceea ce privește gradul de penetrare a asigurărilor în PIB. Deci valoarea primelor de asigurare reprezintă doar 1,2% din PIB, în timp ce pe piețele vecine, Bulgaria, Ungaria și Cehia, sunt la de 2,3 ori mai mult. În Europa, în medie, suntem la 6% din PIB.  

Asta face ca România să fie deosebit de atractivă. 

Pentru Groupama, vedem un potențial uriaș de dezvoltare și, prin urmare, și nevoia de a investi și de a injecta capital în companii pentru a putea susține creșterea acestei piețe și creșterea asigurărilor.  Astăzi suntem foarte puternic dezvoltați în asigurările auto.  

România este foarte bine dotată cu asigurări auto, adică RCA. Toată lumea este familiarizată cu asigurarea de daune auto.  Avem încă potențial de creștere în asigurările de proprietate și accidente, asigurările de locuințe și asigurările de afaceri.  Întreprinderile mici și mijlocii, în special (IMM-urile), sunt încă slab asigurate și au relativ puțină asigurare de răspundere civilă. Exact ca atunci când vinzi un produs defect, ești responsabil și ești acoperit pentru el.  Este ceva care nu este foarte dezvoltat în România, asigurările personale. Vedem asigurările de sănătate după COVID, oamenii au devenit conștienți.  

Era important să ai asigurare, să fii bine acoperit, să poți merge și să fii tratat și în spitale private. 

Și vedem creștere. Există încă un potențial uriaș de dezvoltare, așa că piața este din nou stabilită în principal pe reasigurarea auto, dar cu un potențial foarte mare de creștere pe asigurări.  Lucrăm pentru a ne diferenția, cu această abordare mutualistă care este centrată pe client. Abordarea noastră nu este să fim primii, am devenit primii.  

Suntem foarte mândri de piață, cu o cotă de 20%. Dar scopul nostru este, mai presus de toate, să satisfacem nevoile clienților noștri.  Asta ne interesează, să ne sprijinim clienții în momentele lor dificile, să îi sprijinim în tranziția lor pentru a putea investi și a fi o forță de investiții astăzi. 

De asemenea, noi, ca asigurători, suntem investitori la nivel local, investim aproape 1 miliard de euro, avem active de aproape 1 miliard de euro. În România, acest lucru este o pârghie importantă pe care ne aflăm.  

Suntem foarte mândri că putem contribui la investiții. 

 

Rețin că Groupama este asigurătorul preferat al românilor și că aveți această orientare puternică către client. Sunt atu-uri care contribuie și la investițiile pe care le faceți în forța de muncă, în resursele umane. Din acest punct de vedere, din perspectiva capitalului uman, aș vrea să știu, care credeți că este portretul ideal al unei persoane care alege să lucreze în industria asigurărilor și serviciilor financiare? 

De fapt, panelul de asigurări și servicii financiare este destul de larg. Acoperim o gamă largă de profiluri. Avem avocați, pentru că ceea ce vindem este, mai presus de toate, un contract, o hârtie, deci este încredere. Avem avocați, mulți matematicieni, statisticieni, tehnicieni, pentru că asigurările înseamnă multă probabilitate. Pentru ca ei să știe despre mașini, operațiuni etc.  

Avem agenți de vânzări, așa că avem o mulțime de profiluri diferite. Și acest lucru este valabil atât pentru companiile de asigurări, cât și pentru bănci.  Avem o mulțime de profiluri diferite. La Groupama, ceea ce încercăm să facem este să ne diferențiem. 

Aceasta este promisiunea pe care am oferit-o.  

De fapt, ceea ce ne interesează la oameni este să nu le spunem: veniți la Groupama, veți descoperi un mediu ideal, perfect, cu colegi extraordinari. A fost motivul și nișa noastră de aproximativ zece ani.  Luăm oamenii cu ceea ce este bun, dar și cu ceea ce nu este atât de bun, cu ce este mai rău și mai bun într-un fel. Veniți! și pentru că acceptăm această diferență.  Ceea ce este important pentru noi și ceea ce este important și în știință, să spunem, să luăm în considerare diferența, să luăm oamenii așa cum sunt, așa cum sunt ei cu adevărat.  

Nu vom face promisiuni. Ceea ce ne diferențiază cu adevărat pe piață este această transparență. Ce ne leagă și pe noi, ceea ce generează sprijin și comunitate între toate echipele noastre, este această dorință de transparență, este empatia pe care o avem atunci când ne gestionăm dosarele. Asigurarea este ceea ce este special la noi atunci când intervenim, atunci când lucrurile nu merg bine în viața asiguraților noștri, a clienților noștri.  Atunci când au o problemă, să ne-o spună. Demonstrăm toată valoarea adăugată a ceea ce au cumpărat. 

Empatia este ceva fundamental pentru angajații Groupama.  

Ne uităm la caracteristicile foarte specifice ale unui agent de vânzări, pentru că avem nevoie de un agent de vânzări. Avem nevoie ca el să fie carismatic, să fie capabil să aducă dinamism, să caute clienți. Clienții nu vin întotdeauna în mod natural să cumpere asigurare, trebuie să te dezvolți și tu, așa că trebuie să ai un gust pentru tehnică, un gust pentru un produs complicat, un pic de educație.  

Și, evident, să fii mereu acolo, prezent, să ai acea empatie.  

Pentru că chiar și atunci când ești vânzător, oamenii, clienții noștri, deținătorii noștri de polițe, când au un accident, uneori ești prima persoană cu care merg să se confrunte.   Un specialist în asigurări este cineva care trebuie să aprecieze acest contact uman, să aibă această empatie și care vrea să lucreze într-un cadru cu el.  Diferite tipuri de profiluri, cum spuneam, literare, științifice, tehnice, concrete, abstracte.  Avem toate acestea și asta ne face cu adevărat bogați.  

Suntem certificați angajator de top, de 7 ani, avem o rată de angajament de 93% în echipele noastre. Avem o atmosferă bună. Avem ceva coerent, avem o echipă adevărată și un spirit de echipă adevărat.  Nu încercăm să spunem doar cuvinte, avem această transparență.  

La Groupama, nu vei găsi doar oameni perfecți, nu facem promisiuni excesive și asta este ceva foarte important pentru că nu promitem prea mult pentru angajații noștri, nici pentru clienții noștri. Știm ce vindem, suntem transparenți, vindem ceva, suntem dedicați, avem o promisiune. Și promisiunile excesive sunt întotdeauna rele pentru afaceri, sunt întotdeauna rele pentru retenția angajaților.  Astăzi, pentru noi, ceea ce este cu adevărat important, este să avem oameni care vor să lucreze cu noi, care vor să lucreze în acest mediu și să lucreze cu alți oameni și să lucreze în serviciul clienților noștri.  

Asta aș căuta la un specialist. 

 

3 mesaje foarte importante. Există empatie, transparență, care se referă, de fapt, la autenticitate, deci sunteți un angajator autentic.  

Da, asta căutam, acesta este un rezumat bun.  

 

Voi trece la ceea ce ține de dezvoltarea durabilă pentru că știu că există multe investiții și ați acoperit o mulțime de sectoare și se vede. Ne puteți descrie acțiunile pe care le întreprindeți în ceea ce privește raportarea ESG, deoarece astăzi vorbim mult despre asta în lumea afacerilor.  

Da, într-adevăr, am creat o echipă dedicată sustenabilității în cadrul grupului. În România, reporting-ul este în sfârșit aici. Pentru mine, este doar vârful aisbergului și există încă acolo, este ceea ce vezi, ceea ce știi, este modul în care spui ceea ce faci.  Evident, am început să lucrăm pe bază de voluntariat și, de anul trecut, lucrăm la raportare.  

Am făcut-o din nou anul acesta, așa că suntem înaintea programului.  Vom raporta anul 2024 pentru anul viitor. Deci suntem deja cu 2 ani înainte de termen, așa că suntem bine pregătiți, vrem să fim transparenți și să comunicăm despre ceea ce facem.  

Dar raportarea nu ar trebui să ignore că sustenabilitatea este ceva care ne afectează mult mai profund.  Ca asigurător și cu rădăcinile noastre de asigurători agricoli, suntem foarte puternic afectați de schimbările climatice. Vedem sume și cantități de daune care sunt legate de dezastre naturale care sunt disproporționate în ultimii 5 ani față de tot ceea ce am prevăzut sau am văzut, experimentat și suferit în anii precedenți.  Deci schimbările climatice sunt o realitate pentru asigurători și, în acest context, suntem foarte conștienți.  

La scara noastră, la scară mică, lucrăm pentru a ne reduce amprenta de carbon, așa că ne-am redus deja amprenta de carbon cu aproape 45% față de ceea ce am emis în 2019.  

Am făcut o mulțime de acțiuni: producția de energie, reducerea energiei, optimizarea flotei noastre. Facem diverse acțiuni în aceste domenii. Acum lucrăm și la calculul amprentei de carbon în relația cu clienții noștri. Sustenabilitatea, toată munca de raportare, dubla materialitate, analiza impactului, impactul activităților noastre asupra mediului, direct sau indirect, ne obligă să ne gândim astăzi la gama noastră de produse și să ne gândim la modul în care ne poziționăm ca asigurător, cum ne poziționăm pe termen scurt, dar cum ne vom poziționa pe termen lung.  Cum vom influența acțiunile de schimbare climatică la nivelul nostru. Ne reducem amprenta directă de carbon, analizăm investițiile, avem 1 miliard de investiții.  

Încercăm să ne asigurăm că aceste investiții au cea mai mică amprentă de carbon posibilă. Prin urmare, trebuie să încurajăm investițiile în sectoare de activitate care sunt curate sau cât mai mult posibil. Și lucrăm la asta.  

De fapt, prin produsul nostru de asigurare, prin ofertele noastre de asigurare, ne putem ajuta să ne sprijinim clienții în această tranziție.  Tranziția energetică necesită noi nevoi, noi investiții, noi nevoi de acoperire pentru clienții noștri.  Tranziția climatică, avem anumiți clienți, anumite sectoare de activitate care pot fi complet afectate și pentru care produsele actuale nu sunt suficiente. Oferirea de soluții clienților noștri în această tranziție energetică înseamnă mult mai mult decât raportare, așa că lucrăm la impactul nostru și sprijinim clienții în ceea ce privește impactul lor.  

De asemenea, avem o responsabilitate față de angajații noștri,  în relație cu Franța, în legătură cu anumite țări din Europa de Vest. Putem avea cunoștințe  în ceea ce privește provocările schimbărilor climatice la nivel de indivizi, la nivel de locuitori.  În calitate de angajator, credem că avem responsabilitatea de a instrui, de a ne sprijini angajații să acționeze, de a crește gradul de conștientizare a ceea ce pot face în același timp pentru a sprijini acest lucru.  

Cum ne putem orienta? 

Inovăm în modul în care putem schimba modul în care funcționăm, atât la Groupama, cât și în același timp instruindu-i astfel încât să devină conștienți de tipul de indivizi, ca cetățeni, ceea ce putem face în fiecare zi.  Avem cu adevărat această responsabilitate față de clienții noștri, față de angajații noștri de a-i instrui și asta face echipa de sustenabilitate pentru noi; facem raportare, dar este, de asemenea, în proces de a conduce toate echipele locale ale companiei pentru a dezvolta noi produse, pentru a lucra la această tranziție și pentru a ne instrui angajații și a-i face conștienți de provocările încălzirii globale.  

Un ultim punct despre sustenabilitate. Astăzi, este foarte mult despre mediu. Când vorbim despre sustenabilitate, vorbim mult despre mediu. Am fost implicat în dezvoltarea durabilă acum aproximativ douăzeci de ani și sunt 2 aspecte care sunt foarte importante pentru mine. Există clima, mediul, încălzirea globală și există tot ceea ce este social, responsabilitatea socială, lupta împotriva sărăciei, accesul la apă, educație.  În asigurări, un rol foarte important în acest sens este că atunci când facem asigurări de viață și de sănătate, acționăm și pe aspectul social, ajutăm oamenii care sunt în dificultate pentru că au probleme de sănătate.  

Putem vorbi și despre tranziția către o populație îmbătrânită.  

De asemenea, trebuie să-i sprijinim prin asigurare. Asigurările au soluții pentru a sprijini îmbătrânirea populației.  Pentru a sprijini toată această parte socială, de a ne asigura că oamenii îmbătrânesc sănătoși, că oamenii contează și au acces la îngrijire și acces la servicii de calitate, acest lucru este, de asemenea, foarte important în aspectul social și în aspectul sustenabilității. 

Ca angajator, facem și acțiuni de sponsorizare.  Am dezvoltat un proiect, numit Ambasadori CSR, în cadrul căruia colegii noștri identifică proiecte, proiecte care le sunt aproape de suflet, pe care ni le propun. Iar compania adresează și sponsorizează unele dintre aceste proiecte, pentru a dezvolta și aspectul social al părții de sustenabilitate.  

 

Modul în care ați explicat lucrurile este foarte exhaustiv și cuvântul cheie este conștientizarea și ideea de a fi conștienți de toate aceste provocări. 


Sebastien Demichelis este Director General Adjunct Groupama România. Sebastien  contribuie la conceperea și implementarea strategiei Groupama, în linie cu valorile și misiunea companiei, coordonând totodată activitatea financiară și dezvoltarea liniilor de asigurări de viață și sănătate, arii în care deține o experiență relevantă. 

Despre Groupama 

Groupama este prezentă în 10 țări. Povestea a început acum 100 de ani. Câțiva fermieri francezi au înființat fonduri mutuale locale pentru a se ajuta reciproc în caz de pierdere, dar și pentru a da o mână de ajutor în viața lor de zi cu zi. În România, compania este lider de piață, recunoscut pentru calitatea serviciilor și soluțiile flexibile de asigurare oferite celor 2.000.000 de clienți (clienți privați și corporativi, 175.000). Cu un portofoliu divers de produse și servicii care răspund tuturor nevoilor de asigurare, Groupama are o misiune foarte clară, de a-și ajuta clienții să-și trăiască viața cu optimism în momentele decisive, știind că mai important decât obstacolul din fața lor este pe cine au alături de ei.  

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !