Richard Perrin, Partener Consultanță KPMG România
Sperăm să ne alăturăm OCDE în 2026 și să oferim în continuare un mediu foarte dinamic
Dezvoltați servicii pentru investitori în România, pentru comunitatea de afaceri.
De asemenea, realizați studii macroeconomice. Luați pulsul economiei naționale în mod recurent. Ce s-a schimbat de când KPMG a ajuns în România și cum arată astăzi mediul de afaceri?
În ultimele 2 sau 3 decenii, România a trecut printr-o transformare economică cu adevărat remarcabilă și continuă să aibă această transformare.
Dacă ne uităm la cifrele de creștere a PIB-ului real din acest an, conform previziunilor OCDE, ar trebui să fie între 2,5 și 2,8%. Poate că nu va atinge aceste niveluri.
Dar, în orice caz, creșterea din acest an și prognoza pentru următorul vor fi în continuare unele dintre cele mai puternice din Europa. Acest lucru reflectă cu adevărat reziliența. Chiar și în fața unor șocuri externe precum războiul de lângă ușile noastre.
În plus, România a devenit o destinație preferată pentru investițiile străine directe, în special în sectoarele energetic și industrial.
De la IT și agricultură, până la industria militară, desigur, România are în continuare provocări persistente, cum ar fi nevoia de a consolida mediul de afaceri, chiar dacă astăzi este aproape la același nivel cu cel al Uniunii Europene. Mai mult, România trebuie să crească cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare, încă scăzute în comparație cu PIB-ul, respectiv sub 0,5%, cel mai scăzut nivel din Europa.
Dacă vorbim despre capitalul uman, să ne imaginăm profilul ideal pentru acest sector de servicii. Care sunt oportunitățile? Care sunt amenințările?
Vreau să spun câteva cuvinte, nu doar despre piața serviciilor, ci și despre oportunitățile și provocările din piața muncii.
În primul rând, există, din păcate, un deficit de forță de muncă calificată, fie în domeniul serviciilor, dar nu numai.
România se confruntă cu o migrație semnificativă a populației sale active, ceea ce a dus la recrutarea de muncitori asiatici pentru a umple golul, în special în sectoarele de logistică și catering.
Având în vedere așteptările companiilor, acestea caută talente capabile să se adapteze la schimbările tehnologice și de reglementare, cu o orientare puternică către inovație și sustenabilitate.
Dacă mă concentrez mai mult pe nevoile KPMG, acestea s-au schimbat.
Acum nu recrutăm doar finanțatori sau specialiști fiscali, avocați, ci și din domenii precum marketing, psihologie și limbi străine, pentru că acestea sunt profiluri care pot fi adaptate.
Această adaptabilitate este din ce în ce mai importantă, cu o curiozitate pe care o cerem oamenilor.
Unul dintre rolurile noastre la KPMG este, desigur, de a ne ajuta clienții să navigheze în acest peisaj complex, oferind servicii de consultanță atât în resurse umane, cât și în conformitate. Pentru că regulile românești încă se schimbă puțin prea des.
Vorbeați despre sustenabilitate. Acesta este cuvântul cheie în cadrul companiilor de astăzi. Ce sfaturi dați comunității de afaceri pentru raportarea sustenabilității?
La fel ca în Europa și în restul lumii, dezvoltarea durabilă a devenit esențială pentru companiile din România.
În ianuarie anul acesta, România a transpus Directiva UE privind raportarea sustenabilității corporative, impunând obligații sporite de raportare ESG.
Companiile trebuie să furnizeze informații detaliate despre riscurile și impactul sustenabilității, precum și despre politica lor și orice procese pe care le au în vigoare.
Este clar că întreprinderile au nevoie de consultanță pentru a încorpora criteriile ESG în strategia lor și pentru a asigura o creștere durabilă, precum și pentru a institui mecanisme de raportare în conformitate cu noile reglementări, pentru a construi încredere cu terții.
De asemenea, suntem prezenți pentru a forma echipele clienților noștri în provocările dezvoltării durabile, pentru a promova o cultură corporativă cu adevărat responsabilă.
În încheiere, care ar fi ideile principale?
Aș spune că este esențial că România este în Uniunea Europeană. Sperăm să ne alăturăm OCDE în 2026 și să oferim în continuare un mediu foarte dinamic. Cu oportunități semnificative pentru companiile gata să se adapteze la schimbările economice și de reglementare.
La KPMG, suntem dedicați să sprijinim clienții în călătoria lor către o creștere durabilă și responsabilă.
Richard Perrin este Partener Consultanță în afaceri la KPMG în România și, de la sosirea sa, în septembrie 2005, a contribuit în calitate de Vicepreședinte sau Trezorier al CCIFR și, de asemenea, ca membru al Consiliului Director. Richard este consilier de comerț exterior al Franței în România și a fost membru al consiliului de administrație al FIC (Foreign Investors Council).
Despre KPMG
KPMG este lider global în servicii de audit, fiscalitate și consultanță, prezent în 143 de țări și teritorii și angajează peste 273.000 de persoane. KPMG a inaugurat primul birou în România în 1994.
KPMG are în prezent în România peste 1200 de profesioniști și o cifră de afaceri de peste 77 milioane de euro pentru anul financiar încheiat la 30 septembrie 2024. Sprijină companiile într-un mediu economic în continuă schimbare, iar misiunea companiei este de a oferi soluții adaptate provocărilor specifice fiecărui client, bazându-se în același timp pe expertiza locală și internațională.