Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head Romania

Renault Group joacă un rol de veritabil motor al economiei românești, cu o cifră de afaceri de peste 5,2 miliarde de euro, ceea ce reprezintă mai mult de 2% din PIB-ul României

Renault e definită astăzi drept o companie auto pentru generațiile viitoare. Dacia e parte din acest mare grup internațional cu capital francez. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la privatizare, de când Renault a achiziționat Dacia, timp în care marca de origine românească a cunoscut o dezvoltare și o ascensiune care au depășit multe granițe în lume. Cum arată Dacia azi și cum va arăta pentru generațiile viitoare? 

Dacia se prezintă azi ca una dintre cele mai dinamice companii din industria auto europeană, o marcă aflată în ofensivă  din punct de vedere comercial, al evoluției gamei de produse si mai ales in ceea ce privește aprecierea clienţilor din cele 44 de pieţe pe care suntem prezenți .  

Drumul parcurs în cei 25 de ani care au trecut de la privatizare este uriaș. De la un simplu constructor local, cu exporturi nesemnificative, am ajuns în 2024 pe podium în ceea ce privește volumul de vanzari retail în Europa! Două dintre modelele noastre (Sandero și Duster) figurează în top 5 al celor mai vândute automobile de pe continent, unul dintre ele – Sandero – fiind în prezent liderul european. Cine ar fi crezut asta cu doar câțiva ani în urmă? 

Suntem o companie modernă, atentă la evoluțiile care vin în ajutorul clienților, oferindu-le ceea ce le este cu adevărat necesar, esențial, într-un mod smart. Suntem lideri în domeniul comerțului online, vânzările Dacia din România prin intermediul platformei sale dedicate de e-commerce depășind în volum vânzările totale realizate de orice concurent. 

Suntem deschiși către atragerea de noi talente, oferind tinerilor oportunități de evoluție profesională unice, datorită diversității meseriilor și multitudinii de activități pe care le desfășurăm, de la designul auto și inginerie, până la comerț sau servicii client. 

Pentru că m-ați întrebat de perspectivele de viitor: Nu am un glob de cristal pentru a ști cum va arăta lumea în care vom evolua peste cinci ani, dar vă pot spune că avem ambiții pe măsura potențialului nostru, că vom rămâne fideli misiunii pe care ne-am asumat-o și care explică succesul nostru de până acum: aceea de a fi lideri în domeniul mobilității accesibile, oferind întotdeauna clienților noștri modele cu cel mai bun raport prestații/preț de pe piață. Cu alte cuvinte , viitorul suna bine pentru marca Dacia!! Asta bineînțeles dacă reușim să ne păstrăm competitivitatea industrială, evident și cu sprijinul partenerilor de dialog social. 

 

Activitățile multiple dezvoltate de Renault în țară au o contribuție importantă la dezvoltarea sectorului, a societății și a economiei în ansamblul ei. Cum se traduce în câteva cifre această contribuție? 

Activitățile pe care Renault Group le desfășoară în România acoperă întregul lanț de valoare al industriei auto și au un efect structurant și multiplicator la nivelul economiei naționale, prin intermediul rețelei vaste de furnizori, prezenți în aproape toate județele țării. Renault Group joacă așadar un rol de veritabil motor al economiei românești, generând o cifră de afaceri de peste 5,2 miliarde de euro, ceea ce reprezintă mai mult de 2% din PIB-ul României.  

Vorbind de cifre, cei peste 1.500 de furnizori de care dispunem în prezent în România oferă locuri de muncă unui număr de peste 150.000 de salariați. Practic, fiecărui loc de muncă de la Renault Group îi corespund 10 locuri de muncă în industria orizontală. E un adevărat ecosistem care generează valoare și care susține economia locală.  

 

Dacă ne uităm la transformările survenite pe piața forței de muncă din ultimii 30 de ani, din perspectiva mediului de business, observăm că zona de oportunități este amenințată de un deficit generat pe de-o parte de exodul talentelor, de lipsa calificării, de reinventarea anumitor meserii, de schimbările de generații și de intervenția AI. Cum se vede dinspre industria auto, ce soluții ați vedea? Unde ajunge AI-ul în auto, la nivel de procese? 

La nivelul Renault Group Inteligența Artificială este utilizată deja de mulți ani, ea constituind una din cele mai importante surse de optimizare a proceselor și de creare de valoare. 

Toate uzinele Grupului, inclusiv uzina Dacia de la Mioveni, sunt conectate între ele, iar zilnic sunt colectate, într-un flux continuu, miliarde de date care sunt încărcare și analizate în Google Cloud. 

Având la dispoziție acest volum uriaș de date și utilizând algoritmi speciali (așa numiții algoritmi de machine learning), suntem deja capabili să realizăm o mentenanță predictivă, cu ajutorul căreia verificăm conformitatea pieselor și putem anticipa și evita eventualele perturbări ale producției.  

Un alt domeniu în care Inteligența Artificială se dovedește extrem de utilă este cel al lanțului de aprovizionare (Supply Chain). AI ne ajută să optimizăm nivelul de încărcare și timpul parcurs pe traseu de camioanele noastre – inclusiv pe infrastructura rutieră din România. 

Revenind la nivelul Renault Group, în luna ianuarie a acestui an a fost creat un centru de excelență IA care reunește experți al căror rol este de a susține dezvoltarea proiectelor de aplicare a Inteligenței Artificiale în toate meseriile și domeniile de activitate ale Grupului. Totodată, a fost lansat un program de formare care va permite angajaților RG, inclusiv celor din România, să se familiarizeze cu provocările și oportunitățile legate de utilizarea Inteligenței Artificiale.  

 

Se știe că într-o mașină electrică intră mult mai puține piese și subansamble decât într-o mașină cu combustie termică. Ce atrage de la sine tranziția către electrificare pe întreg lanțul valoric din industrie? 

Electrificarea impune crearea unui ecosistem industrial diferit, în care un rol major îl joacă producția de baterii și gestionarea ciclului de viață al acestora. (Nu discutăm aici de rețeaua de stații de alimentare, care este un capitol separat).  

Investițiile în acest domeniu sunt uriașe, de domeniul miliardelor de Euro – nu întâmplător, uzinele producătoare de baterii sunt denumite „gigafactories”. După cum știți, țările europene sunt angajate de câțiva ani într-o adevărată competiție pentru atragerea de investiții în construcția de asemenea „gigafactories”. Printre statele care au reușit să atragă investiții majore în uzine de baterii se numără Ungaria, care este în prezent un adevărat lider regional, cu nu mai puțin de 4 uzine programate.  

În același timp, aceste schimbări își găsesc ilustrarea în crearea unor adevărați poli dedicați întregului ciclu de dezvoltare și producție a vehiculelor electrice.  

Exemplul care îmi este cel mai la îndemână este Electricity, polul creat de Renault în Nordul Franței, care reunește într-un spațiu geografic restrâns trei uzine integrate în fabricația de vehicule electrice (inclusiv utilitare) – Douai, Maubeuge și Ruitz. Acest hub industrial este completat de o uzină de producție a bateriilor (Gigafactory), aflată în construcție în apropierea uzinei de la Douai. În plus, ElectriCity oferă un ecosistem local unic, 80% dintre furnizori aflându-se pe o rază de numai 300 de kilometri. 

Vorbim așadar despre concentrarea lanțurilor de producție, cu scurtarea și simplificarea circuitului logistic, ceea ce are efecte pozitive inclusiv asupra emisiilor de carbon asociate fluxurilor de transport.  

 

Raportările de sustenabilitate sunt obligatorii. Avem departamente ESG, personal ESG și structuri care iau naștere în companii. Ce impact are acest tip de raportare pentru industria auto (pornind și de la exemplul Dacia)?  Unde credeți că se află companiile din România atunci când vorbim de business sustenabil? 

Ca parte a Renault Group, Dacia este angajată în toate demersurile care vizează dezvoltarea sustenabilă, ținând cont de toate componentele acesteia, de la gestiunea impactului asupra mediului, trecând prin aspectele sociale, cele legate de condițiile de muncă, diversitate și incluziune și responsabilitate socială a companiei, până la domeniul guvernanței transparente, cu imperativele de etică profesională, politică anti-corupție, raporturi față de concurență și protecția datelor personale. 

Indiferent de domeniul căruia i se aplică, ESG însumează politici care responsabilizează companiile, care stabilesc un cadru de acțiune al acestora în beneficiul societății. În majoritatea acestor domenii, Dacia se numără deja printre liderii pe plan local, dacă ar fi să citez doar atingerea parității salariale între angajații femei și bărbați și în general, politica de incluziune și diversitate.    

 

Vă așteptați ca odată cu noua componență a Parlamentului European, să vină și alte schimbări legislative care țin de tranziția către economii mai verzi?  

Sper, sincer, că orice nouă schimbare în acest domeniu va viza simplificarea și, pe cât posibil, eliminarea constrângerilor care în decursul ultimilor ani s-au dovedit mai curând contraproductive pentru industria europeană în general și pentru industria auto, în special. Opinia celor mai mulți actori din domeniu este că Uniunea Europeană se remarcă deja printr-un exces de reglementare. 

Așa cum arăta cu doar o jumătate de an în urmă CEO-ul Renault Group, Luca de Meo, în „Scrisoare către Europa”, continentul nostru se confruntă cu o concurență dezechilibrată, care poate fi sintetizată, în câteva cuvinte, prin următoarea comparație: „în timp ce americanii stimulează, chinezii planifică, iar europenii reglementează”. Sper ca mesajul lui Luca de Meo să fie receptat așa cum trebuie de noii membri ai Parlamentului European.  

 

În cadrul grupului de lucru Tranziție Verde al CCIFER, companiile membre au abordat și tema legată de tehnologia dezvoltată pe bază de hidrogen, în mai multe sectoare, în condițiile în care s-a lucrat și la o strategie națională. Există potențial pentru dezvoltarea acestei tehnologii în industria auto din țara noastră? 

Aș spune că România este bine plasată pentru a juca un rol important în acest domeniu. Așa cum știți, începând de la jumătatea anului trecut, activitatea de inginerie și producție mecanică a Dacia a fost integrată într-o nouă entitate, cu numele Horse Powertrain Limited, care reunește Renault Group și compania chineză Geely, la care a anunțat de curând că se va asocia compania saudită Aramco. Datorită expertizei unice a companiilor partenere, această nouă entitate, din care, reamintesc, face parte acum și uzina mecanică de pe platforma de la Mioveni, va dispune de toate mijloacele necesare pentru dezvoltarea de noi tehnologii în domeniul motoarelor termice bazate pe combustibili alternativi, inclusiv prin utilizarea combustibililor sintetici cu emisii scăzute de carbon și da, a hidrogenului.  


Mihai Bordeanu are o experiență de peste 25 de ani în marketing, comerț și business în companii cu profil auto și FMCG. În 2006 s-a alăturat echipei Toyota România, unde a ocupat, pe rând, funcțiile de director de marketing, director comercial şi director al mărcii Lexus pentru divizia Balcani. În 2010 a preluat funcția de director de marketing în cadrul Renault Commercial Roumanie pentru mărcile Dacia şi Renault. Din 2014 a fost director de marketing al Grupului Renault pentru piețele din Marea Britanie, Irlanda, Cipru și Malta („North Territory”), iar din 2016, director de marketing pentru regiunea Eurasia. În septembrie 2019 a fost numit VP Marketing Dacia. De la 1 ianuarie 2021, Mihai Bordeanu preia rolul de Managing Director Dacia South Eastern Europe și Country Head Romania. Mihai a absolvit Facultatea de Cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti şi a urmat programe de management general în organizații de profil precum London Business School și CEDEP (INSEAD).

Plus d'actualités

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !