Comunicare -Presa • Business info
#flashinfo, 19 martie. Măsurile pentru sprijinul economic anunțate de guvernul român
În contextul sanitar european, multe companii pun la îndoială continuitatea afacerilor. Suspendarea activităților operaționale și logistice, scăderea imediată a cererii, incertitudinea asupra comenzilor pe viitor, cererea reportarii facturilor din partea clientilor sunt noile probleme cu care se confruntă în perioada actuală managerii. În Franța și Germania, guvernele au anunțat deja programe extensive pentru sprijinul economiei, mai ales pentru companiile mici, pentru le permite continuarea activității în timpul crizei, dar și pentru a avea vizibilitate pentru redemarare. În ședința de ieri seară, guvernul român a adoptat o serie de măsuri pentru a acomoda legislativ activarea șomajului tehnic de către companii și a securiza finanțarea pentru perioada ce va urma.
Șomajul tehnic
Pe durata stării de urgență și a suspendării contractului individul de muncă la inițiativa angajatorului din cauza întreruperii temporare a activității, indemnizația de șomaj va fi suportată din bugetul public. Indemnizația va fi de minimum 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din salariu mediu brut. Pot beneficia de aceste măsuri:
- Angajații companiilor care și-au oprit complet sau parțial activitatea, pe baza unei decizii emise de autoritățile publice și au un Certificat pentru Situații de Urgență, emis de către Ministerul Economiei (procedură aprobată separat în maximum 5 zile de la această ordonanță).
- Salariații companiilor care își reduc activitatea ca urmare a impactului crizei COVID-19 și nu au capacitatea de a-și plăti salariații. Facilitatea se aplică pentru maximum 75% dintre salariați.
Decontarea sumelor se face în maximum 30 de zile după depunerea dosarului. Aceste trebuie să mențină raporturile de muncă cu salariații care au beneficiat de acest sprijin minim 6 luni de la reluarea activității.
Impactul acestor măsuri este estimat la 2.036.000 lei.
Certificatul pentru situații de urgență
Guvernul propune ca ministrul Economiei să livreze Certificatele pentru Situații de Urgență destinate companiilor afectate de coronavirus. Aceste certificate vor fi acordate doar în perioada stării de urgență și vor fi oferite online. Momentan, aceste certificate pot fi solicitate de către companii din sectoarele de transporturi, turism, Horeca, organizare de evenimente, publicitate, învățământ privat, industria textilă și marochinărie, servicii pentru populație care dovedesc o scădere de 40% a veniturilor în comparație cu perioada similară a anului trecut.
Concediul pentru îngrijirea copiilor
Guvernul a publicat completări pentru oferirea acestor zile în timpul perioadei de închidere a școlilor, precizând că această facilitate poate fi activată după ce toate celelalte opțiuni legale au fost epuizate și include decalarea programului de lucru sau alte forme de muncă flexibile cu scopul asigurării continuității activității.
Principalele măsuri fiscale:
- Pentru IMM-uri, garanții de până la 80% pentru credite în vederea asigurării capitalului de lucru în limita a maximum 2 ani fiscali, plafonate la 5 mil. lei.
- Pentru IMM-uri, garanții de până la 80% pentru credite de investiții plafonate la 10 mil. lei.
- Valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de către stat nu poate depăși 10 mil. lei.
- Pentru companiile mici, statul garantează până la 90% creditele și liniile de creditare pentru a finanța capitalul de lucru, plafonate la 500.000 lei pentru microîntreprinderi și 1 mil. lei pentru întreprinderile mici.
- Dobânzile pentru creditele garantate sunt subvenționate 100% între momentul acordării și 31 martie 2021. Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiții a fost menținută perioada de 120 de luni.
- Nu se aplică penalități pentru obligațiile fiscale care au scadența pe durata stării de urgență.
- IMM-urile care au un certificat pentru o situația de urgență beneficiază de reportarea sumelor datorate pentru utilități sau chirii pentru sedii sociale sau secundare.
- Forța majoră poate fi invocată numai după dovedirea în scris a eforturilor de renegociere a clauzelor contractuale.
- Reportarea întârzierilor de plată pentru impozitele pe imobile, terenuri și mijloace de transport până la data de 30 iunie, cu păstrarea bonificației stabilite de consiliile locale.
- Rambursarea de TVA se va face intr-un buget de 9 miliarde de lei.
Detalii : https://www.mfinante.gov.ro/acasa.html?method=detalii&id=999646013