Dana Gruia Dufaut, Avocat asociat coordonator, Gruia Dufaut & Asociații

IMM-urile din România au început să apeleze tot mai mult la consultanța juridică, pe măsură ce conștientizează necesitatea protejării afacerilor și evitării riscurilor legale.

 

  • Piața forței de muncă se schimbă. Asistăm la reinventarea multor meserii, mai ales prin integrarea AI. Este și cazul celei de avocat ? 

Asistăm la transformări rapide și complexe pe piața muncii, iar profesia de avocat nu face excepție. Inteligența artificială câștigă teren, inclusiv în interiorul profesiilor juridice, fiind tot mai larg utilizată pentru automatizarea proceselor repetitive, precum cercetarea juridică, analiza sau generarea unor documente (contracte, diverse acte în domeniul societar, etc.). 

Totuși, profesia de avocat nu va dispărea, ci va evolua. Rolul avocatului se va axa tot mai mult pe activități ce necesită judecată critică, negociere, adică abilități imposibil de replicat complet de IA. Avocații se confruntă în prezent cu nevoia de a îmbina cunoștințele juridice cu un set tot mai complex de soft skills-uri, precum comunicarea eficientă, empatia și adaptabilitatea, inclusiv cunoștințe în domeniul tehnologiei informației. Iar, în viitor, profesioniștii din acest domeniu se vor confrunta cu nevoia de a gestiona sisteme tot mai complexe și de a soluționa problematici sensibile legate de asigurarea confidențialității datelor sau securitatea cibernetică. 

Aș spune, deci, că IA va eficientiza activitatea avocaților, însă gândirea critică, abilitățile interpersonale și deciziile strategice vor rămâne pilonii succesului în această profesie. 

 

  • Care sunt provocările unui avocat, astăzi, în relația cu mediul de business? 

Există provocări care reflectă atât dinamica pieței, cât și particularitățile legislative și economice ale României, dincolo de contextul mondial actual. Dintre acestea, cele mai multe derivă chiar din nevoile mediului de business, în condițiile unei instabilități legislative accentuate, a lipsei predictibilității fiscale și a unor formalități administrative încă anevoioase în România. Pe de altă parte, odată cu integrarea noilor tehnologii în procesele operaționale ale avocaților, apar și provocări legate de deontologia juridică și confidențialitate, care se adaugă presiunii asupra costurilor pentru furnizarea de soluții juridice. 

În fine, prin integrarea mediului de afaceri românesc în piețele globale, avocații trebuie să facă față unei concurențe semnificative. Or, aceasta presupune nu doar că avocatul trebuie să depună mai mult efort pentru a asimila o serie de standarde globale, ci și că el trebuie să ofere soluții juridice aliniate cerințelor internaționale. 

 

  • Prin prisma competențelor de drept pe care le aveți în portofoliul cabinetului, care ar fi mix-ul întâlnit cel mai des în activitatea zilnică? 

Varietatea dosarelor pe care le tratează societatea noastră de avocați reflectă complexitatea mediului juridic actual. Noi suntem recunoscuți în mod deosebit pentru expertiza în domeniul Fuziunilor și Achizițiilor, al dreptului societar și contractual, dreptului imobiliar, fiscal, precum și în gestionarea litigiilor comerciale. În plus, avem competențe extinse în dreptul muncii, dar și în domeniul energiei și resurselor naturale, acoperind astfel un spectru larg de nevoi juridice. Din 2019, am fost selectați de Business France în cadrul consorțiului Team France Export pentru a oferi servicii de asistență juridică și fiscală pentru companiile franceze interesate de piața din România. Această colaborare subliniază recunoașterea expertizei noastre și a capacității de a răspunde cerințelor complexe ale mediului de afaceri. 

 

  • Furnizați consultanță strategică pentru investitori străini. Ce caută, mai exact, o companie și care sunt elementele cheie de care ține cont atunci când alege să investească în țara noastră? 

În calitate de avocați, oferim consultanță strategică pentru investitori străini și români, concentrându-ne pe identificarea factorilor esențiali care influențează decizia de a investi. Nevoile investitorilor sunt similare: siguranță investițională și oportunități de creștere pe termen mediu sau lung. Ori, rolul nostru este să îi ghidăm în abordarea corectă a tuturor acestor aspecte, să îi ajutăm să înțeleagă specificul pieței locale și să aplice corect legea. 

 

  • Avem o prezență din ce în ce mai mare a IMM-urilor în România. Cât de mult apelează acestea la serviciile de consultanță juridică și ce sfat le-ați da? 

IMM-urile din România au început să apeleze tot mai mult la consultanța juridică, pe măsură ce conștientizează necesitatea protejării afacerilor și evitării riscurilor legale. Această schimbare este influențată de mai mulți factori, cum ar fi educația antreprenorială și de business și pregătirea managerilor, natura proiectelor sau maturitatea companiei. De exemplu, statisticile arată că IMM-urile cu mai puțin de 5 ani de existență accesează mai rar servicii de consultanță, deseori din lipsa unei conștientizării a riscurilor la care se expun fără suport juridic adecvat și pe motivul lipsei resurselor. Recomandarea mea pentru aceste companii este să investească în consultanță preventivă, nu doar reactivă. Structurarea corectă a contractelor, aplicarea corectă a legislației și prevenirea litigiilor sunt esențiale pentru o creștere sustenabilă. O abordare juridică solidă încă de la început le va permite IMM-urilor să se adapteze mai ușor la schimbările din piață și să își dezvolte afacerea în condiții de siguranță. 

 

  • Care sunt evoluțiile legislative ce vor afecta mediul de afaceri pe termen scurt și mediu? 

Legislația se schimbă rapid în România în multe domenii, inclusiv în acord cu reglementările UE și ele numeroase. Deja pe termen scurt și mediu, mediul de afaceri din România va fi influențat de câteva evoluții legislative importante. În primul rând, digitalizarea proceselor fiscale a adus deja și va continua să impună actualizări semnificative ale sistemelor contabile ale companiilor. În plus, în domeniul sustenabilității și al raportărilor ESG, există deja un calendar de conformare pe care companiile trebuie să-l urmeze, integrând practici de mediu și sociale în rapoartele financiare. În privința utilizării IA, există deja un Regulament european în vigoare și care impune adoptarea unor măsuri pe termen scurt și mediu. La fel, există și Regulamentul Ecodesign, care prevede noi obligații pentru companii pentru introducerea pe piața europeană a produselor fizice de orice natură. În sectorul energetic, se așteaptă noi reglementări care vor afecta strategiile și deciziile de investiții. De asemenea, anul electoral 2024 ar putea provoca distorsiuni în politicile publice, amplificând anumite dezechilibre existente și care vor putea genera probleme suplimentare pentru companii din 2025. Aceste schimbări vor necesita adaptări rapide și strategii flexibile din partea firmelor pentru a-și menține competitivitatea, într-un peisaj legislativ în continuă schimbare. La rândul nostru, ne adaptăm și noi la aceste evoluții și vom fi prezenți pentru a sprijini companiile din punct de vedere al conformării legislative. 

Plus d'actualités

Actualitatile membrilor

Habitat for Humanity Romania

Redirecționează 20% din impozitul pe profit către Habitat for Humanity România și pune tu piatra de temelie pentru copiii care au nevoie de o locuință

Noi membrii

British Football School

British Football School aduce antrenamente performante de fotbal în România, astfel încât copiii din București pot fi instruiți în “stilul britanic”!...

All news

Share this page Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin
Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !

Close

Descoperă spațiul tău personal pe ccifer.ro !