Alexander Pavlov, Director General, FM Logistic România
Ne străduim să transformăm lanțul de aprovizionare într-un instrument comercial și nu într-un centru de costuri
FM Logistic are o activitate de peste 50 de ani, iar de 20 de ani compania este prezentă în România. Ce s-a schimbat de la sosirea în România și cum arată astăzi mediul de afaceri?
Într-adevăr, suntem în România de 20 de ani și, la nivel global, avem o experiență de 50 de ani. Este o perioadă lungă, timp în care am observat multe schimbări.
Pentru a răspunde la întrebarea dumneavoastră, vedem continuarea unor tendințe majore care au început acum câțiva ani.
Majoritatea acestor tendințe sunt declanșate de influența tot mai mare a comerțului cu amănuntul în domeniul produselor FMCG — nu doar în sectorul alimentar, ci și în industriile pe care ne concentrăm, precum produsele FMCG, cosmeticele, producătorii de alimente și produsele farmaceutice. Ne concentrăm atât pe producători, cât și pe retail.
Observăm că producătorii se confruntă cu cerințe din ce în ce mai mari din partea comerțului cu amănuntul.
Vedem, de asemenea, cum această presiune atrage atenția și îi determină pe producători să își facă produsele mai competitive.
Este o provocare legată de costuri și de concurența din categoriile lor.
Din perspectiva logistică, ne străduim să transformăm lanțul de aprovizionare într-un instrument comercial și nu într-un centru de costuri.
De exemplu, serviciile și așteptările clienților noștri au devenit mult mai ridicate și mult mai exigente. Pentru a deschide calea către vânzarea directă către consumatori, ei dezvoltă o distribuție omnichannel.
Se așteaptă ca noi să le gestionăm datele, produsele și pregătirea comenzilor, indiferent de canal: comerț modern? Comerț tradițional? Vânzare online? Un produs listat pe o platformă marketplace?
Trebuie să gestionăm fiecare canal. Dacă mâine clienții noștri decid să deschidă magazine mono-marcă, acest lucru va crea un profil specific al comenzilor, iar noi va trebui să răspundem într-un mod cât mai eficient.
Nivelul așteptărilor a crescut. În paralel, observăm o tendință de regionalizare. Anumiți clienți — unii producători — consideră România nu doar ca pe o piață locală, ci ca pe un centru al unui cluster din Europa de Sud-Est.
Ei își simplifică lanțurile de aprovizionare, își reduc stocurile și își poziționează produsele centralizat pentru a le distribui în alte țări — de la clusterul țărilor ex-iugoslave până la Bulgaria, și uneori Grecia.
Acest lucru adaugă complexitate operațiunilor noastre, deoarece trebuie să gestionăm pregătirea comenzilor pentru expedierea în diverse regiuni, acoperind întregul proces — de la pregătire la livrare, inclusiv gestionarea retururilor de documente sau, uneori, a retururilor de produse.
Acesta este un lanț de aprovizionare complex pe care trebuie să îl gestionăm, ceea ce nu era cazul acum câțiva ani.
Înțelegem așteptările clienților noștri și trebuie să le oferim cel mai bun serviciu posibil.
Aveți acest frumos patrimoniu familial în ceea ce privește valorile. Ce ne puteți spune despre forța de muncă? Care este profilul ideal în sectorul logistic?
Este o moștenire incredibilă. Valorile pe care le susținem sunt încrederea, deschiderea și performanța.
Acest lucru se leagă logic de prima dumneavoastră întrebare.
Avem nevoie de persoane — fie că vorbim de manageri de rang înalt, manageri intermediari, specialiști sau muncitori — capabile să lucreze eficient.
Pentru ca ei să fie eficienți, au nevoie de un mediu bazat pe încredere, transparență și deschidere.
Indiferent de subiect — fie că este vorba despre stabilirea obiectivelor și așteptărilor sau explicarea clară a acestora pentru a ne asigura că sunt înțelese și aliniate cu angajații — avem încredere în managerii noștri, astfel încât aceștia să aibă autonomie și un simț al responsabilității față de sarcinile lor.
Menținem relații bazate pe încredere și deschidere cu clienții noștri, deoarece nimic nu este posibil pe un drum cu sens unic.
Este întotdeauna vorba despre discuție și co-construcție.
Pentru a crea ceva frumos împreună, trebuie să contribuim și noi.
Avem nevoie de manageri deschiși, capabili să construiască relații de încredere cu clienții noștri — manageri în care clienții noștri să aibă încredere, care să asculte așteptările și cerințele acestora și care să fie capabili să găsească soluții.
Uneori, lucrurile nu decurg conform planului, iar în acele momente, încrederea și deschiderea sunt esențiale.
Așadar, avem nevoie de persoane în echipa noastră care să dețină aceste calități. Oferim servicii profesionale business-to-business, ceea ce ne face o industrie bazată pe servicii.
Angajații noștri trebuie să găsească satisfacție în a-i servi pe ceilalți, deoarece, deși deservim companii, servim și oameni: responsabilii de lanțuri de aprovizionare și managerii logistici din partea producătorilor sau a comercianților.
Aceștia contează pe noi pentru a le oferi servicii de calitate.
Pentru noi, ego-ul nu își are locul. Atitudinea „facem doar cum vreau eu” nu este acceptabilă. Avem nevoie de angajați deschiși și colaborativi, care să lucreze corespunzător și să interacționeze corect cu clienții noștri. Mă refer, de asemenea, și la categoria muncitorilor — o categorie foarte importantă.
Acești angajați desfășoară activitatea esențială și au nevoie de un mediu în care să se simtă susținuți. Șefii lor de echipă trebuie să fie persoane capabile să ofere informații, să răspundă la întrebări, să explice instrucțiunile sau schimbările de proces, să clarifice calculul salariilor și să detalieze partea variabilă a bonusului lor.
Șefii de echipă trebuie, de asemenea, să îi ghideze pe acești angajați cu privire la modul în care pot evolua în cadrul companiei: ce trebuie să învețe pentru a se califica pentru nivelul următor, unde remunerația este mai ridicată.
Investim în această abordare și ne așteptăm ca șefii de echipă să întruchipeze și să transmită aceste valori angajaților din prima linie.
În ceea ce privește sustenabilitatea, sunteți aliniați? Pentru că acesta este cuvântul-cheie astăzi.
Da, sustenabilitatea are o importanță strategică pentru compania noastră.
În 2019, ne-am stabilit obiectivul de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon pentru operațiunile noastre până în 2030, acoperind emisiile din scope 1 și scope 2.
Avansăm semnificativ în această direcție. Vedem acest proces în trei etape. Prima etapă este ceea ce numim „sobrietate” — punem accent pe eficiența energetică și pe reducerea emisiilor de CO2 încă din faza de proiectare. Asta include proiectarea clădirilor pe care le construim, a proceselor pe care le implementăm și a materialelor pe care le folosim: proiectarea clădirilor pe care le-am construit, proiectarea proceselor din punct de vedere al eficienței energetice, al emisiilor și al utilizării materialelor.
Aceasta este, așadar, prima etapă.
Trebuie să ne asigurăm că suntem cât mai performanți în ceea ce privește amprenta noastră și impactul asupra mediului.
A doua etapă este eficiența — cum să consumăm mai puțin. Deși avem obiective clare, ne punem în discuție în fiecare an pentru a reduce consumul și mai mult.
Am lansat un program numit „Watwatchers”, la care participă fiecare departament și unitate de afaceri.
În prezent, avem peste 70 de acțiuni în desfășurare pentru a reduce consumul de energie.
Monitorizăm o varietate de aspecte, de la automatele din cantinele angajaților până la toate echipamentele și sistemele de iluminat.
De exemplu, am instalat deja sisteme de iluminat LED, senzori de mișcare și sisteme care asigură că zonele neutilizate nu sunt iluminate. Aceste măsuri sunt implementate de câțiva ani.
Explorăm acum soluții mai avansate pentru a reduce consumul, prin modificarea proceselor și modernizarea echipamentelor.
Următoarea etapă pentru noi este consumul de energie verde.
Până în 2025, ne propunem să achiziționăm 100% energie verde. Un alt aspect crucial al sustenabilității îl reprezintă reducerea emisiilor de CO2 în transportul rutier.
Cu câțiva ani în urmă, am investit în furgonete electrice, deși la acea vreme nu exista o justificare economică.
Am făcut primii pași, iar astăzi avem mai multe furgonete electrice în funcțiune. Pentru doi dintre clienții noștri, asigurăm o distribuție 100% electrică a produselor în București. De asemenea, avem o furgonetă electrică la Timișoara.
Fiecare inițiativă începe cu un prim pas, iar următoarele etape urmează în mod firesc. O furgonetă electrică economisește aproximativ 3.000 de kilograme — 3 tone — de CO2 pe an, ceea ce este semnificativ.
Sunt nerăbdător să dezvoltăm și mai mult această inițiativă pentru a aduce beneficii unui număr și mai mare de clienți în viitor.
Alexander Pavlov este director general al FM Logistic România.
Acesta are peste 20 de ani de experiență în domeniul logisticii și al lanțului de aprovizionare. De mai bine de 10 ani, Alexander face parte din echipa de conducere a companiei din România, iar de peste 5 ani conduce filiala în calitate de director național.
Despre FM Logistic
FM Logistic a fost fondată în 1967, acum 57 de ani, ca o afacere de familie și este unul dintre principalii jucători în domeniul logisticii atât în Franța, cât și la nivel internațional. Compania are 28.000 de angajați în Europa, Asia și America Latină și o cifră de afaceri de 1,7 miliarde de euro.
În România, compania este prezentă de 20 de ani și operează pe trei platforme: Dudeștii Noi, Petrești, Dragomirești, și două centre cross-dock: Cluj-Napoca și Bacău, oferind servicii logistice integrate clienților din sectoarele retail, bunuri de larg consum, cosmetice și produse de înfrumusețare, precum și farmaceutice.
În același timp, FM Logistic oferă servicii de livrare urbană cu furgonete electrice în București și Timișoara.
Compania își propune să atingă neutralitatea emisiilor de carbon pentru operațiunile sale până în 2030 și este recunoscută drept unul dintre cei mai buni angajatori din sectorul său — fiind certificată Top Employer Franța.